Gemeente Nijmegen

We kozen voor technologie die zich in de praktijk dubbel en dwars bewezen heeft.

Demonstratie
  • Provincie Gelderland
  • 1.800 medewerkers
  • 169.000 inwoners
  • 784 mln lasten (begroting)
  • Klant sinds 2009
  • meer dan 150 gebruikers
Het resultaat

“De gebruikers zijn tevreden”, aldus Foekens. “Ze konden direct aan de slag met het systeem. Rapportages opstellen is een fluitje van een cent en zien er ook zeer representatief uit. We zijn nu in staat om sneller producten te maken. Het blijft niet alleen bij fraaie gedrukte rapportages, ook de online presentatie van begrotingen en jaarverslagen is een absolute meerwaarde.

Na een jaar is LIAS al onmisbaar geworden. De organisatie is zeer positief en het aantal vragen van gebruikers is beperkt gebleven. Dan zien we als zeer positief. LIAS denkt maximaal mee met de inrichting en de overwegingen die we daarin maken.

Gemeente Nijmegen
De missie
  • Richt een efficiënte werkwijze in voor planning en control, waarbij het mogelijk is om het gehele boekwerk te maken.
  • Zorg voor een systeem dat een eenduidige invoer van informatie in de hand werkt.
  • Zorg voor een gebruiksvriendelijk systeem.
  • Creëer tijdswinst in het samenstellen van financiële rapportages.
  • Voorkom fouten in het begrotingsproces.
  • Rol dit uit naar de overige B&V producten (rekening en marap).
De Situatie

De gemeente Nijmegen werkte voorheen voor het opstellen van begrotingen, met een zelf ontwikkeld softwareprogramma. Dit pakket voldeed in sommige opzichten redelijk: in de applicatie was het mogelijk om zowel financiële gegevens als beleidsteksten in te voeren. Tekst en inhoud konden dus al worden gecombineerd. Het heen en weer sturen van Word bestanden, met de daarmee gepaard gaande versieproblemen, speelde geen rol. Later is de gemeente Nijmegen ook CODA Linkerpagina gaan gebruiken, voor de toelichtingen. Albert Foekens is strategisch adviseur van de gemeente Nijmegen voor de afdeling Begroting en Verantwoording van de directie Concern: “Er kleefden echter andere nadelen aan de werkwijze met dit systeem. Het was niet mogelijk om met deze software een heel boekwerk te maken: van voor– tot achterkant. Ook bleek in de praktijk dat de mensen die met het systeem werkten, allen een eigen stijl hanteerden voor de opmaak van de documenten. Daardoor was er geen uniformiteit in de samenstelling van een begroting. De beoogde tijdwinst werd pas realiteit na de komst van LIAS Enterprise.

Er moest altijd een vormgever aan te pas komen om de begroting op te maken. Hierdoor kostte het relatief veel tijd om een begrotingsboekwerk op te leveren. Wij kwamen later tot de conclusie dat we het planning en control proces nog verder wilden verbeteren.

We hebben toen drie alternatieve softwarepakketten bekeken. Wat er over bleef was de keuze tussen een standaard pakket en maatwerk.” Foekens: “Waarom we voor LIAS hebben gekozen?” “De software is kant en klaar en het gewoon goed werkt. Bovendien maken er al vele klanten naar tevredenheid gebruik van. Wij kozen dus voor technologie die zich in de praktijk bewezen heeft. Positief vinden wij de toewijding, kundigheid en de vakkennis van de mensen van LIAS. Zij begrijpen hoe gemeenten werken.”

Tactiek

“LIAS Software legt zich volledig toe op het verbeteren van hun softwarepakket. Dat spreekt ons aan.
De samenwerking met LIAS Software bevalt goed. Dankzij de compacte omvang van de organisatie zijn de communicatielijnen kort en direct. We hebben geen pilot gedraaid met LIAS. Onze eerste begroting hebben we direct in LIAS gemaakt. Dat ging soepel. Het boekwerk was snel gerealiseerd."

"Pure tijdswinst dus.”

De klant

Foekens: “De grootste winst is de eenduidige vorm waarin de informatie in LIAS kan worden vastgelegd. Het bestuur krijgt nu dankzij LIAS sneller en beter verzorgde rapportages in handen, ook de online begroting en het online jaarverslag.”

Overzicht